Nyheder: Amazon kommer: Gode råd til danske netbutikker


Amazon kommer: Gode råd til danske netbutikker

Marie Nørgaard | Danish Yellowpages | 10.2.2021

En tung kolos ved navn Amazon nærmer sig i horisonten. Den omfattende internethandelsvirksomhed, skabt af Jeff Bezos, åbner snart i Danmark. I starten solgte Amazon bøger, men i dag kalder Amazon sig selv for “The Everything store”. På Amazon kan du købe nærmest alt, kun din fantasi sætter grænser. Snakken har summet de sidste par år blandt erhvervsfolk og danske netbutikker:

Hvornår starter Amazon officielt sin handelsplatform i Danmark? Og hvor tungt vil kolossens fødder lande på de danske internetbutikker?

 

Amazons værdi i tørre tal 

Hvad kendetegner mastodonten, som giver ejere af danske netbutikker nervøse tics? Amazon blev grundlagt i 1995 og børsnoteret i 1997. Handelsplatformen, der sælger alting, har logistikcentre med enorme varereoler i mere end 175 steder i verden, og beskæftiger ca. en million ansatte på verdensplan.

Amazon har i dag en markedsværdi på over 1000 milliarder dollars, mens Jeff Bezos (f. 1964), grundlægger og administrerende direktør af Amazon, er den andenrigeste mand i verden. 

 

Amazon æder grådigt løs af markedsandele 

I Tyskland, England og USA indtager Amazon tronen som den største netbutik. Ifølge DR handler ni ud af ti tyskere på Amazon i løbet af et år. Og i Danmark shopper danskerne hos Amazon via Tyskland. Allerede nu lægger Amazon beslag på to procent af danskernes internethandel via den tyske version af Amazon.

 

Hvordan konkurrerer Amazon med danske netbutikker?

Amazon har et kæmpe, velsmurt logistisk netværk af lagre, millioner af varer og en ekstrem brugervenlig brugerflade. At finde, købe og modtage en vare foregår så nemt og gnidningsfrit som muligt. Brugeren er i centrum uanset hvad, og oplevelsen at handle på Amazon skal være positiv hele vejen. 

Amazon holder også strategisk øje med konkurrenters priser, f.eks. i forbindelse med Black Friday og jul, og sætter priserne på deres produkter ned. Foruden de billige priser kan Amazon levere meget hurtigt. Der er en bemærkelsesværdig video på Youtube, hvor en amerikaner bestiller et vaffeljern kl. 19.00 på Amazon. 37 minutter senere står et bud klar med vaffeljernet ved kundens dør. 

 

Amazon Prime slår konkurrenters løsninger

Detailhandlere og netbutikker i Danmark er naturligt nok nervøse, når Amazon kan konkurrere på stærk logistik, brugervenlighed, og hurtig levering. Med et Amazon Prime medlemskab til ca. 700 kr om året, kan forbrugeren endda få leveret pakker gratis. Denne mulighed er endnu ikke lanceret i Sverige.

Små butikker kan have svært ved at konkurrere på pris, hurtig levering og gratis fragt. Hele 78% af danske netbutikker forventer ifølge Berlingske.dk, at Amazons ankomst på dansk grund vil medføre til lukning af danske webbutikker. 

 

Hvad er vigtigt for danske forbrugere, der handler online?

Ifølge en undersøgelse fra Dansk Industri fra 2019, er der nogle tendenser i dansk nethandel og kundernes vurderingskriterier, når de skal beslutte sig for at handle online. Svarene ser sådan ud ifølge Dansk Industris undersøgelse:

  • Over halvdelen af danske e-shoppere har handlet på online markedspladser
  • De 18-49-årige med børn er dem der flittigst handler på nettet
  • 6 ud af 10 e-shoppere på online markedspladser regner med at købe online igen
  • Elektronik og el-udstyr er den hyppigst købte produktkategori 

 

Undersøgelsen har også nogle pointer om hvad forbrugerne lægger vægt på, når de handler online:

  • Sikre betalingsmetoder og tillid til webshoppen er vigtigt for danske e-shoppere
  • Produktsikkerhed er ikke særligt vigtigt for danske e-shoppere
  • Hjemmesider på dansk er markant vigtigere for e-shoppere, der ikke handler på online markedspladser

 

Hvordan kan danske netbutikker konkurrere med giganten Amazon? 

Lær af Amazon 

Amazon er fantastisk dygtig til at skabe en meget smidig brugerflade, så brugeren kan handle uden f.eks. at blive generet af at skulle taste oplysninger ind flere gange. Dernæst er Amazon dygtig til at lave detaljerede filtre, så du kan finde lige præcis den farve og stil de nye sportssko skal have.

Det kan derfor være en god idé at gå ind og lære af Amazon. Du kan f.eks. teste platformen i Tyskland eller England. Opret en seller account på Amazon, læg et produkt ind og se hvordan Amazon gør. Tag det med og optimer din egen webshops brugerflade. 

 

Kvalitet og forbrugersikkerhed

Amazon har et imponerende varekatalog på 12 millioner produkter, og 350 millioner produkter, hvis sælgeres varer på markedspladsen medregnes. Men hvad med produktsikkerheden? Amazon har ligesom Wish og Alibaba problemer med farlige produkter, f.eks. legetøj med skadelig kemi.

Der florerer også kopiprodukter på Amazon. Forbrugeren kan komme i klemme ved at købe en vare på Amazon, som ikke lever op til EU's krav mht. sundhed, miljø og sikkerhed. Du kan derfor slå på dine produkters kvalitet og forbrugersikkerhed sammenlignet med Amazon. 

 

God og personlig service

Jo bedre en kundeoplevelse du kan tilbyde, jo mere loyale kunder vil du få. Forkæl kunderne med personlig service, vejled kunden med din specialviden om produkterne, og sørg for at give en god, personlig service. Personlig service, f.eks. hurtig, telefonisk kontakt kan være et vigtigt konkurrenceelement. Amazon kritiseres f.eks. på Trustpilot af danske kunder, fordi kunderne ikke kan komme i kontakt med Amazon. 

 

Sælg nicheprodukter 

Det anbefales, at du sælger specialiserede varer og nicheprodukter, som du har særlig ekspertise i. Du skal kunne levere noget, som Amazon ikke kan. Med et nicheprodukt, som du er ekspert i, skiller du dig ud. Din webshop bør samtidig have et stringent profil og klart signalere til forbrugeren, hvad der sælges. 

 

Tilbyd markante fordele via abonnementsløsning

Hvis du ikke har et specialiseret nicheprodukt, kan du Ifølge abonnementsekspert Andreas Dirksen tilbyde kunden solide fordele via et abonnement. Kunden skal gerne have håndgribelig fordele, som giver dem lyst til at handle ved dig kontinuerligt. Ifølge Andreas Dirksen er flere danske virksomheder allerede igang med abonnementsløsninger, der giver både dem og kunderne fordele:

  • Matas tilbyder abonnement på helsekost og vitaminer
  • Sunset Boulevard har et SunsetClub abonnement med rabat på deres menuer
  • Synoptik tilbyder abonnement på briller
  • Coop har startet et nyt koncept: Coop Prime abonnement

 

If you can't beat them…

Og til sidst kan en løsning være at begynde at sælge dine produkter via Amazon. Hvis dit produkt er oplagt til Amazon som platform, kan det måske være den bedste løsning. Du skal i så fald være opmærksom på, at Amazon ejer dine data, og at du f.eks. ikke kan opbygge en email-database med dine kunder, hvorfra du kan sælge mere til kunderne. Og Amazon vil naturligvis have en bid af kagen, nemlig 10-15% i kommission fra dig. 

 

Forbrugerne på Trustpilot er delte

Hvordan oplever danske forbrugere Amazon? På Trustpilot er det påfaldende, at størstedelen af anmeldelserne befinder sig enten helt i top, eller helt i bund. I skrivende stund er der over 14.000 anmeldelser af Amazon. Her giver 37% topkarakteren  “fremragende”. Og 42% giver Amazon bundkarakteren “dårlig”. Kunderne kritiserer bl.a. Amazon for lang leveringstid, at være svær at komme i kontakt. Endelig når bestilte varer ikke frem til hjemadressen.